donderdag 30 mei 2024

Moderne natuur

Derek Jarman




Naar verluidt kan men de zegswijze ‘als je een leven lang gelukkig wil zijn, dan word je best tuinman’ aan de Chinezen toeschrijven. Bij de Brit Derek Jarman sluimerde het zijn hele korte leven. Jarman is vooral bekend als cineast en beeldend kunstenaar, minder als auteur. Het boek Moderne natuur verscheen in 1991 en werd onlangs in het Nederlands vertaald en uitgeven bij Das Mag. Das Mag staat niet bekend voor mainstream uitgaven, Derek Jarman geldt eveneens als controversieel, experimenteel en eigenzinnig: een aanlokkelijke combinatie. Jarman heeft een mening en spreekt ze graag uit. Hij denkt in beelden en slaagt er wonderwel in om ze via woorden tot leven te brengen.

Een bevriende artiest bezorgde hem spontaan de titel ‘moderne natuur’. De subtitel, "aantekeningen uit een tuin aan de rand van het bestaan", is veelzeggend. Het boek is een dagboek, het overspant twee jaar, van een duizendpotig artiest die tegelijk cineast, beeldhouwer en schrijver was, en die in de nadagen van zijn leven enkel nog autobiografisch werk respecteert.

Opgeleid door zijn militaire vader -- zijn moeder, langdurig ziek, krijgt veel minder aandacht --, belandde hij al jong in kostscholen en andere instellingen waar jongeren gedrild werden. Het wakkerde vooral zijn eigen wilskracht aan, die hij uitte, ook seksueel. Gehuichel is aan hem niet besteed. Eerst het ouderlijke juk, dan het opvoedingsjuk, daarna moest het maatschappelijke juk er aan geloven. Ook toen al vond hij dikwijls innerlijke rust in een tuin. Als knaap legde hij er een aan voor zijn ouders. Pas toen hij in het kustdorpje Dungeness kwam wonen, 30 jaar later, dook hij opnieuw in zijn tuinpassie. Boeken werden ter hand genomen, gereedschap opgediept en kennis herontdekt. Hij kocht in een opwelling een zwartgeteerd vissershuisje, Prospect Cottage, nabij een kerncentrale. De tuin is voor hem een wijze om zich in het landschap vast te kluisteren: “ik ben een kluizenaar die met vinken en luidruchtige meeuwen als gezelschap zijn bloemen overpeinst”.

Een tuin aanleggen bij een verwaarloosde cottage aan de Engelse rolkeienkust, onmogelijk? Nee hoor. Jarman werd verliefd op de cottage en begon aan de schijnbaar onmogelijke klus. Het boek bevat tal van schitterende beschrijvingen van de tuin en het omgevende landschap (hij slaat nooit een ondergaande zon over), openhartige verhalen over nachtelijke escapades in de Britse homowereld, herinneringen, tafelgesprekken en maatschappelijke standpunten ("filmmakers moeten hun deuren openen"), maar is dikwijls ook gewoon een dagboek. Ongewild voegt hij een krachtig verhaalelement toe, zijn levenseinde. Hij werd besmet met HIV, wat dertig jaar geleden nog een bijna onontkoombare doodstraf betekende, ondanks de emmers medische cocktails die de patiƫnten werden aangereikt. Zijn fysieke aftakeling loopt samen met de moeizame ontluiking van de tuin. Zijn taal laat je de kleuren voelen. Aftakeling gaat samen met schoonheid. Een intens boek van iemand die zijn hele leven tuinman wou zijn.

https://dasmag.nl/product/moderne-natuur/

Deze tekst verscheen bij BBL op 27 mei 2024.

https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/een-tweede-oogst-tuinboeken