vrijdag 6 september 2019

De hongerige stad



Caroline Steel



Caroline Steel windt er geen doekjes om. Het boek is het resultaat van een obsessie, een voedselobsessie, en meestal leidt dat, ongewild, tot obesitas. Maar wat een boek!
 
“De hongerige stad” is het resultaat van zeven jaar werken en een héél leven lang research. Op haar tiende besliste ze architect te worden. Intussen doceert ze aan de London School of Economics, de London Metropolitan University en aan de Cambridge University. De Nederlandse vertaling van haar boek The Hungry City (2008) verscheen in 2011 bij Nai Uitgevers.



Je vindt stapels boeken over de vorm van gebouwen, meestal voor een bepaalde periode en een bepaalde plek of gebied. Wat weinig aandacht krijgt, is de functie van een gebouw. Caroline Steel was vroeger al gepassioneerd over hoe gebouwen bewoond worden. Haar passie ontstond in haar kindertijd tijdens veelvuldige vakanties bij haar grootouders, die een hotel uitbaatten. Ze keek gefascineerd naar de voorzijde en nog meer naar de achterzijde. Ze “verkoos de werkruimten met de theepotten en de warmwaterkruiken, de wasruimten met stapels gestreken, netjes opgevouwen linnengoed, de portiersloge met z’n oeroude werkbank en de doordringende geur van tabak en boenwas. Maar de keukens waren veruit het opwindendst, met hun versleten plavuizenvloeren en vettige tegelwanden, bergen boter en gehakte groenten, stomende ketels en koperen pannen met geurig bouillon … dol op die ruimten … hun doelmatige huiselijkheid … ook omdat ze slechts door een zwaai van een groene gecapitonneerde deur gescheiden waren van al het gedoe en de beleefdheden van de openbare vertrekken.”



Haar kinderlijke fascinatie verloor ze niet. Ze ontleedt de werking van een stad in relatie tot het platteland. Om die relatie helder in beeld te brengen, gebruikt ze voedsel. Ze beperkt zich niet tot een bepaalde periode noch tot een bepaald gebied. Uiteraard vind je behoorlijk wat voorbeelden uit Engeland. Ze legt zich toe op West-Europa. Informatie over Azië, Zuid-Amerika of Azië wordt niet uitdrukkelijk uitgesloten, maar komt enkel aan bod in functie van West-Europa. Ook qua tijd bekijkt ze het ruim. Het oude Rome bijvoorbeeld krijgt behoorlijk veel aandacht, vooral omdat het mogelijkheden biedt om de werking van een stad te verklaren. Die relatie is doorheen de tijd erg veranderd. Vroeger beseften stadsbewoners de rol die voedsel in hun leven speelde en de rol die het platteland hierin speelde. In onze huidige, stadsgerichte beschaving komt het achterliggende platteland weinig aan bod, veeleer als een neutrale groene achtergrond. Merkwaardig, omdat al meer dan 10.000 jaar steden veronderstelden dat het platteland hen zou voeden. Stad en platteland hebben altijd elkaar in een wurggreep gehouden, er was een continu spanningsveld, met deals, belastingen, landhervormingen, embargo’s, propaganda, …

Steel vindt het verbazingwekkend dat stadsbewoners nog te eten hebben, als je beseft hoe moeilijk en complex het proces is dat er voorafgaat aan het bekomen van voedsel. Vanuit voedselvoorziening kan je makkelijk relaties leggen naar voedselkilometers, de epidemie van zwaarlijvigheid, verstedelijking, de macht van de supermarktketens, klimaatsverandering, …

De moderne voedselindustrie heeft goedkoop en overvloedig voedsel aangereikt, tegen schijnbaar lage kosten werden basisbehoeften bevredigd, en de schijn gewekt dat dit geen consequenties heeft. Wat we ook eten, steeds gaat er een grootschalig en complex proces aan vooraf. Voedsel legt duizenden kilometers af via luchthavens, zeehavens, via pakhuizen, fabriekskeukens, en ging door tientallen onzichtbare handen. En toch beseffen de meesten het niet.

De verbondenheid tussen stad en platteland, tussen stad en hinterland als voedselverschaffer, werd geleidelijk doorbroken. Belangrijk was kunstmest, want opbrengsten verdubbelden, dus meer productie en minder mensen, wat leidde tot een afbrokkeling van de relatie stad-platteland.  De opkomst van de spoorwegen zorgde er voor dat steden hun voedsel van veel verder konden betrekken. Een voorbeeld, midden negentiende eeuw waren er ongeveer anderhalf miljoen boeren in Amerika. Hun potentiële gezamelijke graanproductie was gigantisch, maar een bergketen, de Appalachen, verhinderde het transport naar het oosten. En eerste stap om het graan sneller aan de oostkust te krijgen was een waterweg. het Eriekanaal, 580 km lang, en 83 sluizen, zorgde voor een goede verbetering, en New York kon al snel zijn rivalen Boston en Philadelphia achter zich laten. De spoorverbinding ontsloot gigantische prairies die werden bewerkt door onafhankelijke mensen, wat leidde tot grote silo’s, en een eindeloze stroom goedkoop graan naar Europa.

De beschikbaarheid van voldoende voedsel, en de organisatie van de instroom waren bepalend voor de grootte van een stad. Omdat steden hier een stevige greep op wilden hebben, was het bijvoorbeeld in Parijs, maar ook in tal van anderen steden, zaak om concentratie van macht te voorkomen. Productie, vervoer en verwerking moesten steeds in verschillende handen blijven, concreet, molenaars (verwerkers van graan) mochten het transport niet organiseren.

De meest succesvolle stad was zonder twijfel Rome. Met in de 2de eeuw na Christus al meer dan één miljoen inwoners was de aanvoer van graan cruciaal. Wegtransport had na 150 km nog een rendement van 50%, want er waren verliezen door diefstal, rotting, weersomstandigheden, wielbreuk van karren, … Boten waren interessanter. Rome veroverde een deel van Noord-Algerije omdat het graanbehoeftig was. Het gebied werd ingepalmd, en 7000 Romeinen werden “geplaatst” om een voldoend hoge graanproductie te garanderen. Er is dus schijnbaars niets nieuws onder de zon wanneer China Afrika economisch inpalmt, grondstoffen naar China stuurt en in Afrika Chinezen aan het werk zet.
Intussen is de verwevenheid veel complexer, en kunnen conflicten tussen landen niet meer zo maar in het bord van de VN worden gelegd. Stephen Ellis (historicus, Afrikaspecialist, zie o.m. Het Regenseizoen, Afrika in de wereld, 2010) stelt dat China zich inmiddels ook moet bekommeren om de rechtsstaat in Afrika. Als die instort, verliest China zeer veel. Het uitbreken van de onrust in Libië dwong China tot het evacueren van 30.000 Chinezen. 
  
De vorm van steden in de pre-industriële wereld werd deels bepaald door het transport van voedsel. Rond de stad organiseerde de agrarische wereld zich in gordels. Het meest nabij lagen de tuinen en melkboerderijen. Ze haalden voldoende winst om de pacht te betalen en konden het meest profiteren van de mest uit de stad. Daarna volgden de hakhoutbosjes voor energiehout (zie bv. Tom Bade en Ruud Lardinois, Energielandschap, KNNV, 2009), gevolgd door het graan. Tot slot volgde het grasland voor het vee, afsluitende de “wildernis”. 

Steel beklemtoont de sleutelrol die markten spelen in het openbare leven. Ze hadden, ongevraagd, een centrale rol in het politieke leven. Het was geen toeval dat het Forum in Rome en de Agora in Athene oorspronkelijk commerciële markten waren. De groei van stad leidde tot een afname van de commerciële functie en een toename van de politieke functie. Ook in andere steden was dat proces gelijklopend. Steel stelt, zeer nadrukkelijk - en terecht - dat de ruimte ook wordt gedefinieerd door het gebruik, en dus niet enkel door de materie en de vorm. In een oud Grieks boek vind je dan ook zinnen zoals “ik ben naar de wijn, olijfolie en potten gegaan”, of “ik ben langs de knoflook, de uien en de wierook gelopen en vandaar rechtdoor naar de parfums”. De tekst is een routebeschrijving, en gaat dus over plaatsen. Maar Steel zou Steel niet zijn als ze verder in haar verhaallijn niet zou ingaan op kunst (een schilderij van Pieter Breugel, uitspraken van Aldo Rossi over het Palazzo della Ragione in Padua), de komische rol van markten, het dichtvriezen van de Theems, groenten op Covent Garden, Emile Zola die de Hallen, “le ventre de Paris” noemde, om wat later bij de socioloog  Michel Foucault te belanden, die markten heterotopia’s noemde, “plekken waar alle aspecten van het menselijk bestaan zich tegelijkertijd kunnen voordoen, waar het mogelijk is om binnen één ruimte verschillende aspecten van het leven naast elkaar te laten bestaan die ‘van zichzelf niet verenigbaar’ zijn”. En Steel zou Steel niet zijn als ze enkele pagina’s verder niet hardhandig, maar onderbouwd, zou inhakken op de supermarktsteden. Supermarkten en winkelcentra leiden immers tot de dood van de openbare ruimte. Ze illustreert dit aan de hand van een voorbeeld. Activisten die werden verwijderd uit een winkelcentrum omdat ze pamfletten uitdeelden, waarop een rechtszaak volgde. De eigenaar/uitbater schrok tijdens het proces omdat de rechter (1994, New Jersey, VS) stelde dat winkelcentra de plaats hebben ingenomen van parken en pleinen, van oudsher plaatsen waar iedereen zijn mening vrij kon verkondigen.

En juist hier schuilt het markante verschil, markten zijn openbare ruimten, winkelcentra zijn particulier terrein. Straten zijn gedeelde ruimten:  zowel in gebruik als in eigendom vormen ze de basis van het stedelijke publieke domein. Het ideaal van de buitenwijk was altijd dat van de autonomie, privé-bezit van huis, tuin, garage en auto. Supermarkten breiden die opvatting uit naar het stedelijk wonen als geheel. De recente oprispingen over drie grote supermarkten in de driehoek Brussel – Leuven – Mechelen slaan dus op de privatisering van openbare ruimten, over de afbrokkeling van het stedelijke weefsel, over het verlies van de politieke functie van marktplaatsen, …

De originele versie is van 2008, de vertaling van 2011. Het boek is authentiek Brits, niet enkel in talloze voorbeeld, maar ook door de taal. Understatements, rijkelijk, beheerst, goochelt met cijfers (ook jaartallen), … Soms wordt het grappig als ze het begrip “terroir” aanbeveelt. Steel is belezen en legt vele relaties tussen verschillende onderwerpen. Het boek laat je niet los. Vooral de aandacht voor ruimtelijke relaties zorgt er voor dat dit boek veeleer zeldzaam is. Een ouder voorbeeld hiervan is bv. van burenlast tot milieuhinder, een boek van   P. Poulussen, van 1987. Hij beschrijft het stedelijke leefmilieu uit de periode 1500 tot 1800, en legt zich toe op Antwerpen. Hij legt haarfijn uit waarom de bierbrouwers stroomopwaarts van de leerlooiers gehuisvest waren (waterkwaliteit; bier maken met water waar de leerlooiers in loosden was “niet echt” gezond) en hoe bepalend de aard van de activiteiten waren voor het nederzettingspatroon van Antwerpen.
Wil je weten hoe suiker cruciaal was voor de groei van Londen? Hoe suiker het ontstaan van een consumptiemaatschappij stimuleerde? Waarom er op het einde van de 18e eeuw 8.500 koeien in en om Londen waren? Hoe het melktransport verliep? Waarom mensen in containers duiken om voedseloverschotten en vervallen voedsel te bekomen? Hoeveel voedsel we niet consumeren? Welk effect zorgzaamheid met voedsel kan hebben voor de wereldbevolking? Lees Steel, en geniet. Soms is ze erg breedvoerig, het boek is dus wat zwaarlijvig. Wieden kan een voordeel zijn.

https://www.naibooksellers.nl/ebook-de-hongerige-stad-hoe-voedsel-ons-leven-vormt-carolyn-steel.html

januari 2012, aangepast september 2019