woensdag 10 maart 2021

Mijn lieve gunsteling

 




Marijke Lucas Rijneveld

 

Het jaareinde leidt steevast tot lijstjes. Ook ik maak er. Naarstig ploos ik de literatuurlijstjes van De Standaard en De Tijd uit, nam notities en trok streepjes. Resultaat? Een leeslijst voor 2021, met onbetwistbaar bovenaan “Mijn lieve gunsteling” van Marieke Lucas Rijneveld.

Een eenvoudig verhaal, een gehuwde man van middelbare leeftijd en een meisje van veertien zien elkaar regelmatig, verlangen naar elkaar. Kan dit? Wordt dit aanvaard? Zijn er grenzen, en zo ja zijn ze individueel of algemeen? En hoe oordeel je hierover bij je zelf of bij een ander? Is er sprake van een fout, van aansprakelijkheid, van schuld, van verantwoordelijkheid,  van een misdrijf, en zo ja wanneer? Marieke Lucas Rijneveld ontrafelt de schijnbare eenvoud.

Het verhaal speelt zich af in een dorp. De man van middelbare leeftijd is veearts. Marieke Lucas Rijneveld vertelt het verhaal vanuit zijn standpunt. Ze dompelt het verhaal in een boerderij, en vooral in de gedachten en de terminologie van een veearts. Je leert alles over blaarkoppen, inseminaties, tochtige koeien, opruimen van een hele veestapel na ziekte, … Ze vertelt ook over leverbot, een ziekte waarbij parasieten zich in je lijf nestelen en een gangenstelsel uitbouwen.. Ik las één hoofdstuk, ocharme een tiental pagina’s, en sloeg het boek toe. Marieke Lucas Rijneveld had me al bij mijn nekvel gegrepen, en zou me niet meer loslaten. Het boek kroop onderhuids in mijn lijf, nestelde zich, tastte aan, woekerde oncontroleerbaar. Daarna volgde een maand van verlangen om te lezen en een verlangen om dicht te slaan. Wiebelend, en telkens begon ik vertwijfelend verder te lezen, hoewel ik dikwijls niet wilde.

Griezelig, afstotend, verlangend, zelfverminking, verbluffend, hallucinant, weerzinwekkend, idyllisch, verleidelijk, feilloos, … Aan de andere zijde, normen, waarden, rechtsregels, politionele verslagen, verslagen van artsen, …

Zwart en wit? Marieke Lucas Rijneveld stapelt emolaagjes, laagjes van verlangen, laagjes van waanzin, laagjes van fantasie, laagjes van onvoorspelbaarheid, laagjes van dwalende gedachten, laagjes van zelfbegoocheling, … Ook de vrouw en de kinderen van de veearts krijgen een rol toebedeeld opdat het verhaal complexer en genuanceerder kan worden neergezet. Ze hanteert een fantastische taal, heeft oog voor onvoorstelbaar veel nuances, en leert stapsgewijs inzien dat de wereld niet zwart en wit is. Ze schrijft prachtig, regelmatig uitbundig, maar vooral treffend. Een zwart-witbeeld is juist treffend omwille van de talrijke grijstinten. En aan het einde is er ook zwart en wit.

https://www.atlascontact.nl/boek/mijn-lieve-gunsteling/