Celadon, geïllustreerde gedichten
27 maart 2022, 15.00 – 17.30
Ooit mogen deelnamen aan een literair salon? Wat een
voorrecht. Een zondagnamiddag in het Vlaamse voorjaar. De wielerklassiekers
beheersen mijn gedachten. Vandaag “Gent-Wevelgem”. De ingrediënten zijn steeds
dezelfde: afstand, kasseien, veel volk, een internationaal wielerpeloton
en één dominant begrip: snelheid.
Donderdag 24 maart opende het Leienpaleis in
Antwerpen, een monument aan de Antwerpse Leien, een cultuurkruispunt.
Versmelten van oud en nieuw, versmelten van taal en beeld, versmelten van
passies. In het literaire salon van 27 maart staat één begrip centraal:
traagheid. Een moeilijke oefening als je gedachten nu en dan afglijden naar de
wielerklassieker van de dag.
Celadon is de titel van een boek. Celadon verwijst naar een
reeks lichtgrijs-groene kleuren die lijken op de tinten van het keramiekglazuur
celadon, gebruikt bij Aziatisch steengoed sinds de derde eeuw voor onze
jaartelling. Stokoud dus. Emo in steen gebeiteld. Het boek is een bundel, een
dichtbundel met aquarellen maar ook een aquarellenbundel met gedichten. De
makers, Anne-Marie Segers en Bart Segers, zus & broer, kozen voor een titel
die schoonheid en rust uitstraalt. Zowel het bundel als de makers illustreren
waar alles om draait in het Leienpaleis, een kruispunt, een kruispunt van taal
en beeld, maar ook een kruispunt van en voor mensen, in dit geval broer en zus.
Zoals Jonathan Franzen het zo mooi beschreef in zijn boek Kruispunt:
familie is het belangrijkste.
In De Standaard der Letteren van 9 april 2022 staat een stuk
van Lize Spit met als titel “Zeg mij, recensent: wie ben jij? Ze stelt scherp op de macht en onmacht van literaire bijdragen.” Toegepast op Celadon is dit eenvoudig, ik voel me onmachtig om een onderbouwde bespreking te schrijven. In
de bundel is ook een voorwoord opgenomen van zowel Bart Stouten als Abraham Neufeld. Stouten
staat stil bij de teksten van Anne-Marie, Neufeld bij het beeldende werk van
Bart. Even wat tekstflarden van beiden citeren: “ … fraai keramiek van groen
glazuur, alerte poëtische pioniersgeest, instant-wonderen die reëel worden,
exclusief-vertederende wijze, hoogst inspirerende eenheid van geest en hart,
perspectieven van taal met grote nestwarmte, spontane taalspel, grappige
ironie, ongedwongen rijm, enigszins losbandig gedrag van haar verzen die
uitlopen op een knappe verrassing, … nabeleving van bijna elk beeld, spontane
openingen van dieptezicht, rituele ordening, verruimde soberheid, verdiepende
reis, alles doordringende vervoering die de kern vormt van onze zingeving,
pictogrammen en symbolen van een nieuw territorium, oordeelloos bewonderen, …”.
Ik voel me wel machtig om Celadon te koesteren.
Het bundel werd gedrukt bij uitgeverij Stockmans https://www.stockmansartbooks.be/nl/
en in eigen beheer uitgegeven. Het is te verkrijgen bij de makers bart@bartsegers.com.