zondag 10 april 2022

Celadon

 

Celadon, geïllustreerde gedichten




27 maart 2022, 15.00 – 17.30

Ooit mogen deelnamen aan een literair salon? Wat een voorrecht. Een zondagnamiddag in het Vlaamse voorjaar. De wielerklassiekers beheersen mijn gedachten. Vandaag “Gent-Wevelgem”. De ingrediënten zijn steeds dezelfde: afstand, kasseien, veel volk, een internationaal wielerpeloton en  één dominant begrip: snelheid.

Donderdag 24 maart opende het Leienpaleis in Antwerpen, een monument aan de Antwerpse Leien, een cultuurkruispunt. Versmelten van oud en nieuw, versmelten van taal en beeld, versmelten van passies. In het literaire salon van 27 maart staat één begrip centraal: traagheid. Een moeilijke oefening als je gedachten nu en dan afglijden naar de wielerklassieker van de dag.

Celadon is de titel van een boek. Celadon verwijst naar een reeks lichtgrijs-groene kleuren die lijken op de tinten van het keramiekglazuur celadon, gebruikt bij Aziatisch steengoed sinds de derde eeuw voor onze jaartelling. Stokoud dus. Emo in steen gebeiteld. Het boek is een bundel, een dichtbundel met aquarellen maar ook een aquarellenbundel met gedichten. De makers, Anne-Marie Segers en Bart Segers, zus & broer, kozen voor een titel die schoonheid en rust uitstraalt. Zowel het bundel als de makers illustreren waar alles om draait in het Leienpaleis, een kruispunt, een kruispunt van taal en beeld, maar ook een kruispunt van en voor mensen, in dit geval broer en zus. Zoals Jonathan Franzen het zo mooi beschreef in zijn boek Kruispunt: familie is het belangrijkste.

In De Standaard der Letteren van 9 april 2022 staat een stuk van Lize Spit met als titel “Zeg mij, recensent: wie ben jij? Ze stelt scherp op de macht en onmacht van literaire bijdragen.” Toegepast op Celadon is dit eenvoudig, ik voel me onmachtig om een onderbouwde bespreking te schrijven. In de bundel is ook een voorwoord opgenomen van zowel Bart Stouten als Abraham Neufeld. Stouten staat stil bij de teksten van Anne-Marie, Neufeld bij het beeldende werk van Bart. Even wat tekstflarden van beiden citeren: “ … fraai keramiek van groen glazuur, alerte poëtische pioniersgeest, instant-wonderen die reëel worden, exclusief-vertederende wijze, hoogst inspirerende eenheid van geest en hart, perspectieven van taal met grote nestwarmte, spontane taalspel, grappige ironie, ongedwongen rijm, enigszins losbandig gedrag van haar verzen die uitlopen op een knappe verrassing, … nabeleving van bijna elk beeld, spontane openingen van dieptezicht, rituele ordening, verruimde soberheid, verdiepende reis, alles doordringende vervoering die de kern vormt van onze zingeving, pictogrammen en symbolen van een nieuw territorium, oordeelloos bewonderen, …”. Ik voel me wel machtig om Celadon te koesteren.

Het bundel werd gedrukt bij uitgeverij Stockmans https://www.stockmansartbooks.be/nl/

en in eigen beheer uitgegeven. Het is te verkrijgen bij de makers bart@bartsegers.com.