Bij de boer
Verhalen en recepten van trotse boeren
Sophie Dejaegher
Een plaatjesboek, met korte teksten. Een imagopoetsbeurt.
Landbouw en boeren komen regelmatig op een manier in het
nieuws die ze niet wensen, als ongeëvenaarde boosdoeners. Ze vernietigen
natuur, ze helpen het milieu naar de vaantjes, hun tractoren zijn heersers op
de landelijke wegen, ze rijden fietsers en voetgangers ongegeneerd van de weg,
en ga zo maar door. Ze voeren massaal veevoeder in en laten daarvoor bossen
omhakken, ze brengen zoveel mest op de weiden en akkers dat het nitraatgehalte
in waterlopen en grondwater te hoog is, ze veroorzaken mestoverschotten, ze
stoten stikstof uit die de natuurgebieden bedreigt enz. Wat een stiel! Wie wil
nu nog boer zijn, niemand toch? Het is maar een deel van het beeld van de
werkelijkheid. Een ander deel gaat over de mensen, mensen zoals u en ik, mensen
met een verhaal, het beeld achter “de boer”.
Mooie familieverhalen. Bewust wordt een landbouwer niet
weggezet als een “boer Sjarel”, een wegdeemsterend fenomeen, de (schijnbaar ?)
arme, eigenwijze, grappige eenzaat, eigengereid en zelfredzaam, uitgedoofd
stompje van een zelf gerolde sigaret klevend aan de onderlip, geteisterd gebit,
verweerde en getaande gezichtshuid, afstand nemend van de alle meer actuele
technieken en toestellen, verstoken van alle comfort, en zonder erfgenamen,
genietend van zijn nabije omgeving. En de obligate pet.
De geitenboerderij van de familie De Maesschalck uit Zele illustreert
het best hoe het ideale landbouwbedrijf vandaag in elkaar zit. De familie is de
hoeksteen van het verhaal. Het doorgeven van het bedrijf tussen generaties kan
enkel succesvol verlopen als de nieuwe generatie interesse heeft én betrokken
is. Hoe doe je dat? Als ouder betrek je je kinderen bij het bedrijf, je leert
hen hoe het werkt, leert hen spelenderwijs hoe je met grond, dieren, machines,
klanten, planten, collega’s … omgaat, je leert hen vergaderen, luisteren,
keuzes maken, argumenteren, cont(r)acten evalueren, … Essentieel, liefde vóór iets
geef je met de pap- en later pollepel mee, zo eenvoudig is dat. Je leert
kinderen ook de voor- en nadelen ervaren van een bedrijf. Een bijkomende
bestelling leidt tot meer speeltijd en meer werktijd. Het leidt ook tot het
ervaren van succes, geapprecieerd worden voor wat je produceert. Moeilijker is
het niet. Ook hier valt op dat men nauwgezet gewaakt heeft over een positieve
beeldvorming.
Het boek bevat meer foto’s dan tekst. Er staan 11 verhalen
in, van 11 families, verspreid over Vlaanderen, van Kinrooi tot Handzame. Je
leest over varkens, witloof, aardbeien, tomaten, melkvee, aardappelen,
vleesvee, groente, fruit, geiten en tot slot een gemengd bedrijf. Familiaal
betekent niet kleinschalig. Op een foto van een serre heb je een verrekijker
nodig om te kunnen zien wie aan het andere eind van de serre staat (tomaat- en
aardbeibedrijf). Ook zegt het woord familiaal niets over de automatisering.
Boeren runnen bedrijven en gebruiken alle mogelijke technieken (automatisering,
computersturing) om tijd en kosten te sparen. Boeren hebben een ingebouwde
rekenmachine in hun hoofd, een noodzaak om te kunnen (over)leven. Een kleine
familie met een groot bedrijf. Het ene bedrijf gooit graag de deuren open (het witloof-
en het gemengd bedrijf met de asperges bijvoorbeeld), het andere is er
behoedzamer mee (serrebedrijf)., het ene heeft een winkel (aardappelen) andere
niet, het ene bedrijf zet volledig de stap in het korteketenverhaal, het andere
nog niet. De verhalen werden gekruid met leuke details over bijvoorbeeld het
eeuwige kip/eidilemma, de historiek van prei, de invloed van de muziek (Studio
Brussel) in de kaasmakerij. Naast het
familieverhaal kan je ook telkens een drietal recepten lezen (één pagina), met
foto. Het verhaal achter het product.
De uitgave werd verzorgd door SBS (de zendergroep achter
play 4 en vele andere) Manteau/De
Standaard Uitgeverij en Boerenfront, een vzw die tot de Boerenbondkoepel
behoort. Door de talrijke recepten doet het boek soms denken aan hét standaardwerk
in de keuken van elke Vlaamse familie, “ons kookboek” van KVLV, eenvoudige,
oprechte, voor iedereen toegankelijke recepten. Een belangrijk voordeel voor de
uitgever, kookboeken liggen goed in de markt. Een imagopoetsbeurt.
https://www.standaarduitgeverij.be/boek/bij-de-boer-9789022337783/