donderdag 28 november 2024

De kunst van het afzien, de rauwe schoonheid van het wielrennen

Kristof Kramon



‘De kunde van het afzien’, het spieken, was een gegeerde vaardigheid tijdens de puberjaren. Creativiteit en lef speelden mee, en vooral het opzoeken van de grenzen. Bekwame ‘afzieners’ oogstten aanzien, er werd naar opgezien, en toch was het ongewenst. De ‘kunst van het afzien’ is een ander verhaal. Kramon, actief in de filmwereld, adoreert wielrenners die grenzen opzoeken, en regelmatig overschrijden. Een fietshelm die volledig besneeuwd en beijzeld is, modder, regen, Wout van Aert die uitgeteld op het kille wegdek ligt, een renner die tijdens een beklimming zijn vingertoppen over een immense sneeuwwand laat glijden, …

Aangenaam is dat Kramon ook uitlegt waarom hij een bepaald beeld of kadrering verkiest. Renners die de toeschouwers achterlaten, enkele gestalde koeien met renners die op de achtergrond voorbij zoeven of Kramon in de gracht, tussen het riet, wachtend op Remco tijdens een tijdrit opdat hij de renner exact tussen twee rietstengels op het beeld kan vastleggen. ‘De koers is van ons’ is een veelgebruikte slogan maar het zijn niet enkel de wielerprofs die de grenzen aftasten. Elke dag stappen honderdduizend, onbewuste en bewuste bewegers op die fiets, zon, wind, regen, modder, onweer, hagel, sneeuw, ijzel, het maakt niet uit. Trappen maar, nooit uitgesloten dat afzien kunst wordt. Voor de uitgave werkte Luster samen met Laurence King Publishing. De oorspronkelijke titel luidde: “The art of suffering – Capturing the Brutal Beauty of Road Cycling”.

https://nl.lusterpublishing.com/products/de-kunst-van-het-afzien?srsltid=AfmBOop-zc_EyVvJU6deV0HwjrxOzdFSxtJvklVpejuHVKXla75iidUD