Nellle Vanlangendonck en Fei Lauw
Als vandaag alle supermarkten aandacht schenken aan
‘duurzaam’ en ‘lokaal’ dan is er geen twijfel mogelijk, Oxfam-Wereldwinkels
wees de weg. Eerlijkheid en respect voor de lokale producent, waar ook ter wereld,
waren en zijn belangrijk. In 2021 was Oxfam 50 en keek zelf even terug met een
fantastisch boek en een tentoonstelling. De beelden maken het verschil.
Het boek bevat niet enkel de eigen geschiedenis, ook de
Vlaams/Belgische situatie wordt verteld én het mondiale aspect wordt nooit uit
het oog verloren, kortom, drie lagen informatie, mooi door elkaar geweven. Je
leest hoe het initiatief van enkele geëngageerde enthousiastelingen uitgroeide
tot een netwerk van ongeveer 300 winkels. Oxfam koos steeds voor opvallende
beelden met een sterke boodschap, zowel foto’s (met o.a. Lieve Blancquaert als
fotograaf) als cartoons (o.a. van GAL). De
chronologie van het beeldmateriaal brengt een mooie, visuele tijdslijn. Je ziet
gelijktijdig ook wie in een bepaalde periode veel in beeld liep. ‘Zo worden
jaren tijd’ zou Cees Nooteboom zeggen. Een cartoon van Guy Verhofstadt en
Isabelle Durant in een Basic Instant pose (2000), Sabine Hagedoren (met brede
smile !) in een wit badpak in een kast (2005), Elio Di Rupo in bad (mét obligate
vlinderdas) (2006), Goedele Liekens als madonna enz. Tussendoor leert Jeroen
Meus hoe je een brownie maakt, lees je dat fairtradechocolade geen
kindslavernij lust en wordt een vrijwilliger in de kijker gezet. Nog niet genoeg info? QR-codes bieden nog
enkele filmpjes aan. Weken lees- en bladerplezier.