Alexander Reeuwijk & Steven van Impe
De beelden zijn zo overweldigend dat het een poos duurt voor
je beseft dat er ook teksten in het boek staan. Elk beeld is getekend met een
onvoorstelbaar oog voor detail. De kleuren spatten van het papier. Je wordt er
stil van. Het boek kan worden omschreven als een ‘historisch kunstboek’ met
tekeningen van ongewone vogels zoals de geelkraagparadijsvogel, de
wimpeldrager, de kroeskopparadijskraai. De Europese ontdekkingsreizigers
bedachten de naam “paradijsvogels” omdat ze dachten dat de fascinerend
gekleurde vogels geen poten hadden, zweefden zonder vleugels en zich laafden
aan de dauw.
De uitgever, Sterck & Devreese, werkte samen met de
Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Het boek bevat een 70-tal pagina’s tekst
met illustraties en 55 beelden. Elk beeld beslaat één pagina met een korte
beschrijving en enkele technische kenmerken. De tekst lees je één keer, de
beelden doen telkens je mond open vallen. Alexander van Reewijk schetst het
natuurhistorisch onderzoek over de paradijsvogels. Waar leven ze? Wie bedacht
de naam? Welke ontdekking was cruciaal? In welke periode werden ze ontdekt?
Zijn de paradijsvogels één grote familie? Wat was de rol van DNA-onderzoek bij
paradijsvogels? Alexander antwoordt. Steven Van Impe (curator van de
bibliotheek) vertelt een verhaal over Victoriaanse vogelboeken. Hij start bij
de houtsneden en de kopergravures, beschrijft de lithografie, wijst op de
exclusiviteit van de publicaties (en dan beland je altijd bij vorsten en hun
bibliotheken) en eindigt bij Richard Bowdler Sharpe. Die laatste was curator
van de vogelcollectie van het British Museum. Hij breidde de collectie enorm
uit en verzorgde diverse publicaties. Uit geldgebrek deed Sharpe beroep op zijn
(10!) dochters voor de inkleuring van de beelden.
https://noordboek.nl/boek/paradijsvogels-in-cultuur-en-natuur/
De tekst werd gepubliceerd op 6 december 2022 op de site van
BBL.
https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/bbls-boekentips-voor-een-beter-eindejaar-0